Detta händer

2021-06-04

Från fysiska event till att producera sändningar

Från sprit till handsprit, fysiskt till digitalt, restaurangbesök till take-away. Många företag har behövt tänka om och Rickstrand & Co är en av dem. De går från renodlat eventbolag till produktionsbolag! 

Det var i oktober 2017 som Camilla Rickstrand startade sitt företag Rickstrand & Co. Där och då var affärsplanen utformad att rikta in sig på företagsevent. Kick-offer, jubileum och teambuilding var några av de event som företaget anordnade. Under första året startade de även upp Skaraborg Sessions, som är ett affärsnätverk för hela Skaraborg, där till och med företag från Göteborg, Strömstad och Stockholm valt att gå med. Men mitt i glansdagarna kom pandemin och precis som för resten av världens befolkning blev det en riktig käftsmäll. Men Camilla älskar utmaningar och tänkte jag kan ju inte bara sätta mig ner o vänta, aldrig i livet!”. Därför gick Rickstrand & Co från att producera fysiska event till kvalitativa sändningar.

Hur idén föddes

Camilla menar lösningarna kommer när man minst anar det och precis så var det den här gången. Det var i början på pandemin som hon fick en förfrågan om att gå en ledarskapsutbildning. Sagt och gjort – i två dagar var hon iväg och väl på plats inträffade en händelse. Hon fick då en idé om att fler personer skulle behöva ta del av den här kursen. På tre veckor hade hon ordnat en lokal, möbler, teknik, kameramän och skapade ett webinar som sändes ut i tre delar. Detta ledde till fler och fler frågor om hur och vem som skapar så proffsiga och välgjorda sändningar och på den vägen är det. Sedan dess har de bland annat sänt ut kick-offer, presskonferenser och utbildningar. Även om tanken från början var något helt annat, så är hon idag väldigt glad över omställningen och att de som eventbolag nästan dubblat sin omsättning från första året – trots pandemin.

Från Skövde till Qatar

Om hon fick nämna en viktig komponent som tagit henne och Rickstrand & Co till platsen de är på idag säger hon det delvis beror på det nätverk hon byggt upp och att hon inte varit rädd för att skapa kvalitet i de projekt hon tar sig an. Ett exempel när nätverket varit extra viktigt är när hon en dag blev tillfrågad att skapa festival för kungahuset i Qatar. ”Jag var på möte med Näringslivsforum då en kompis ringde. Han är champagneimportör och skulle leverera champagne till något event och frågade då: exakt hur stora event gör du? Kungahuset i Qatar frågade nämligen om jag kände någon bra eventproducent. Där och då var jag säker på att han skämtade”. Men det gjorde han inte – och ett tag senare blev hon uppringd av ett telefonnummer tillhörande kungahusets närmsta man - Alok. Efter många turer fram och tillbaka stod det klart - hon hade 50 miljoner dollar att disponera och hon skulle behöva vara beredd på att inte komma hem på ett tag. Sedan blev det tyst – en i kungahuset hade gått bort och festivalen behövde ställas in. Det hela flyttades fram men så kom pandemin och därmed fick det ställas in igen. Camilla har fortfarande kontakt med Alok, så det är inte helt omöjligt att vi en dag får se Camilla dyka upp i kungahuset i Qatar…  

3 tips Camilla vill ge till dig som funderar på att byta affärsinriktning: 

  • Tänk utanför boxen!
  • Var inte rädd för att samarbeta med andra företagare och fråga om råd!
  • Inspireras av andra! Sitt inte och fundera i din kammare – ta en promenad, läs tidningen eller var ute och luncha med olika personer. Det lönar sig!